Team
The children should be able to play. This was the first wish of the clients, and architect Stephan Fuchs and his project manager Michael Gehrmann from the Stuttgart office of Fuchs und Wacker were delighted: "If someone tackles his life's dream and still keeps an eye on everyday life with his family, then it can be a beautiful house. Actually, only then! One in which things come together to form a harmonious whole: Aesthetics and atmosphere, functions, proportions, the place to play football...
That's exactly what it became: a beautiful house. Complete, clear and balanced, uncompromisingly modern, luxurious and reserved at the same time. It blends into its surroundings.
This was the second wish of the owner of the house and his wife. May their house show respect for their property above the city centre of Esslingen and still demonstrate elegance, openness and self-confidence. It nestles flat on the southern slope; nothing visually stands in the way of passers-by on the road - but from the outdoor seat on the valley side with the small maple tree in its middle, from the living and dining area and from the home office, the view from the panoramic windows extends far over the city with its proud towers and medieval half-timbered houses to the forest and mountains beyond.
Meanwhile, in the sheltered, spacious courtyard in front of the garages and on the ramp to the street, the children and their friends could curve around on go-carts, and when they become sweaty and dirty, in need of a cooldrink, they find their own entrance where they may cast their sneakers into a corner. In the garden there is still a soccer goal. When guests arrive in the evening, they enter the house through the hall, where a slim, white spiral staircase draws the eye upwards. Every spiral staircase wants to be a sculpture - this one is one!
Thus, Fuchs and Gehrmann have given their design a carefully formulated but clear sense of theatre, from public to semi-public, to private and intimate. The visitor, the children, the novel on the terrace, the evening by the fireplace: the rooms are of generous openness, the boundaries of accomplished discretion. And everywhere there is breadth and light. Outside, a goal seems to have been dropped. Should further offspring announce themselves: welcome!
Unten wie aus dem Fels gehauen, oben offen und durchlässig, wie die Wipfel eines Baumes: Das Einfamilienhaus in bester Stuttgarter Waldrandlage macht die Natur zum selbstverständlichen Teil der Gestaltung und wird selbst zu einem bewohnbaren Teil von ihr.
Das Haus am Hang empfängt seine Bewohner im untersten Geschoss mit einem kleinen Plateau direkt neben der Zufahrt. Eine Wandscheibe weist den Weg hinein und setzt sich im offenen Eingangsbereich fort. Der Boden ist belegt mit einem warmen, rötlich-grauen Naturstein mit weißen Adern, Pietra Piasentina, und geht über einen breiten Antritt fließend in die Treppe über. Wie eine Einladung, den Fels empor zu klettern, mit nach oben zu kommen und auch den Rest des Hauses zu erkunden. Im Erdgeschoss ist der Wohnbereich hell und lichtdurchflutet wie ein Loft gestaltet, ringsum mit freiem Blick in den Garten. Neben dem vielen Grün ist auch die Küche mit ihrer gebürsteten Aluminium Oberfläche im rauchigen Champagnerton ein echter Blickfang, wie sie sich zwanglos an den offenen Essbereich anfügt.
Die Nebenräume verschwinden – wie schon in der Etage darunter – unauffällig in einem dunklen Wandschrank aus geräucherter Eiche. Im eleganten Kontrast zum zurückhaltenden Weiß der Wände und dem warmen Grau des Steinbodens, verbindet das maßgefertigte Möbelstück Unter- und Erdgeschoss und betont den zweigeschossigen Luftraum. Nach oben hin verändern sich die Materialien und mit ihnen das Wohngefühl. Eine Holztreppe führt ins Obergeschoss, wo nun nicht mehr der Stein-, sondern ein Parkettboden aus gedämpfter Eiche den Ton angibt. Im Zentrum der privaten Räume der Familie liegt die Dachterrasse wie ein Innenhof, von drei Seiten in Glas gefasst und auf der vierten Seite zum Waldrand offen. Ein roter Ahorn spendet Schatten und macht die Natur zum selbstverständlichen Teil der Architektur. Gleichzeitig öffnen die Wolkenbügel den Baukörper wie das obere Geäst eines Baumes zum Himmel hin. Der Wald, der über die umlaufenden Balkone rundum präsent ist, der weite Blick, das Licht und das natürliche Gefühl der Materialien: Wo Innen- und Außenräume aufs Schönste verschmelzen, da sind die Gedanken frei zu schweifen, dürfen die Augen auf Wanderschaft gehen, kann der Atem fließen. Durchatmen. Ankommen. Zuhausefühlen. Das an die innenliegende Terrasse nahtlos angrenzende Badezimmer greift das Grün der Baumwipfel mit einer markanten Wandscheibe aus grünem Marmor auf und lässt es fließend in den maßgefertigten Waschtisch übergehen.
Der große Garten dient nicht nur als Spielwiese für die Kinder, sondern wurde als Außenraum von Anfang an mit geplant und gestaltet. Mit einem eigenen Essbereich, einem Beleuchtungskonzept und den aus Sichtbeton gegossenen Bänken inmitten des kleinen Kräutergartens. Von hier hat man die wohl schönste Perspektive auf Haus und Garten, kann man stolz zurückblicken – und mit der Aussicht auf viele wundervolle Momente mit der Familie und Freunden voll Vorfreude nach vorn.
This single-family home is situated on arguably the best southern slope of Stuttgart with a wonderful panoramic view.
Several cubes forms divide the overall square structure, which towards the south gets a floating impression due to the indented, fully glazed ground floor. Depending on one´s location and orientation, the facade with its smooth white plaster is broken up over a large area by floor-to-ceiling windows.
Access is via a generous double-volume entrance hall on the ground floor. A stair landscape - split level connects the living floor with dining area and open kitchen from the private areas on the upper floor (sleeping, master bathroom, dressing, working). The open, flowing space of the living floor is defined by a central fireplace that subtly separates the dining and cooking area from the living area. The living level has panoramic glazing to the south with floor-to-ceiling windows, from where there is direct access via a spacious outdoor terrace to the pool area. The private areas on the upper floor as an open room sequence, bedroom/bathroom/dressing area, are connected via an open gallery level with the client's office/working area. The garden floor with guest area, sauna, wellness, wine cellar + housekeeping also has a direct connection to the outside areas.
Premium-quality materials were used for the interior fittings, predominantly in tones of beige. The carpentry work (interior fittings) is custom-made and adapted to the individual needs of the owner. From the pool area on the garden level, a loose external staircase, accompanied by raised beds, leads up to the ground floor level.
Tradition reinterpreted: This townhouse formulates the need for retreat and understatement in a contemporary language of colour and form.
Radically transparent towards the slope, elegantly closed towards the street. Only after entering the house does the geometric, almost inconspicuous-looking structure reveal the breathtaking view over the city. The simple exterior is characterised by a new interpretation of the classic hipped roof, which instead of classic roof tiles is covered with large-format aluminium panels and merges tone-in-tone with the façade. Enclosure to the street and garage cladding serve as visual protection and take up the aesthetics again. A striking slit in the elevation at the entrance area of the house gives a foretaste of the panoramic rear glass facade.
Inside, the extreme hillside location provides the basis for a room layout in which all living spaces are arranged towards the quiet, panoramic south-west side. Dark wood and light earth tones are elegantly combined with spectacular views through floor-to-ceiling glazing. The kitchen and built-in furniture were manufactured to individual design. The pool, which can be reached via stone steps embedded in the slope, respects the authentic ambience and blends almost unnoticed into the natural surroundings.
Few insights, but many prospects: An undeveloped plot at the end of a road was the inspiration for the staggered hillside villa with a unique panoramic view.
The existing topography was the starting point for the longitudinal floor plan, which creates visual references to the outside from all rooms and makes the panoramic location a natural part of the architecture. The design features an open sequence of rooms, long lines of sight and slim, elegant floor-to-ceiling glazing in the living areas create permeability and ensure flowing connections between inside and outside.
Whether from the dining area on the terrace under the old trees by the pool or from the living areas around the two-storey glazed atrium courtyard - living is oriented towards the south. Extroverted living rooms, which let the greenery into the house from all sides, face introverted bedrooms protected from view.
The use of materials follows minimalist principles: Exposed concrete, glass, steel, oak wood from South Tyrol and natural stone are combined purely and stylishly with specially manufactured built-in furniture, which acts as a flexible room divider for zoning the living areas. What is special about this project is its wholeness, in which architecture, interior design and loose furnishings merge with the surroundings to form a harmonious overall object.
Ein Ort zum Wohnen und Arbeiten sollte es sein. Wo nicht nur Work- und Life in Balance stehen, sondern auch Drinnen und Draußen, Formen und Materialen, Grosszügigkeit und die Liebe zum Detail.
Schon bei der ersten Begegnung war er da – der Wunsch der Bauherren nach einer exponierten, freischwebenden Stahltreppe. In der Stadtvilla am Rande Stuttgarts hat sie ihren Platz gefunden. Gleich beim ersten Schritt über die Schwelle fängt sie den Blick und führt ihn mit ihren filigranen schwarzen Konturen durch den dreigeschossigen Luftraum nach oben. Folgt man den mit angeräuchertem Eichenholz belegten Stahlstufen, wird man im Obergeschoss von einer extrovertierten Wandscheibe in Mailänder Naturstein im grosszügigen Wohn-Essbereich empfangen. Am Boden liegt das gleiche warmtonige Eichenparkett, das im angenehmen Kontrast zu den weiß verputzten Wänden und den eloxierten Aluminium-Oberflächen der Küchenmöbel steht. Der Wohnbereich verlängert sich über eine Terrasse im Süden nach draußen und lädt zum Blick ins Grüne ein. Ebenso wie die als offene Raumfolge arrangierten privaten Räume, werden die beiden Büros der Bauherren dank raumhoher Verglasung von Licht durchströmt – und Leben und Arbeiten können auf ganz angenehme Art fließend ineinander über gehen.
Auch von außen besticht die kubistische Stadtvilla mit ihrer klaren Linienführung und dem konsistenten Materialeinsatz. Mit Basalt und gestocktem Beton in den Zwischentönen, erzählt der Architekt die Geschichte von der harmonischen Vereinbarung scheinbarer Gegensätze in einem Dialog aus weißem Putz und schwarzem Stahl konsequent zu Ende.
Der Neubau für eine Familie mit zwei Kindern steht in perfekter Balance mit der Umgebung – und dem anspruchsvollen Familienleben.
Zur Straße verschlossen und blickgeschützt, zum Garten sehr offen: Die kubistische Villa begrüsst die Hausherren mit klaren Linien, starken Kontrasten und einem großen, alten Baum im Vorgarten, der zum Durchatmen einlädt. Die zentrale Eingangstür führt zunächst in einen grosszügigen Luftraum, bevor man in den offen gestalteten, lichtdurchfluteten Wohnbereich gelangt. Über eine Terrasse und ein paar Stufen erreicht man den etwas tieferliegenden Pool, der den Ausblick frei gibt.
Große Dachüberstände wirken einladend und geben dem Wohnhaus ein einheitliches Äußeres, obwohl im Obergeschoss nur dreiviertel der darunterliegenden Fläche als Wohnraum genutzt werden durften. So entstehen Luft und Licht in kleinen geschützten Innenhöfen an den Bädern.
Auch das Interior folgt der Idee des Äußeren: Klare Formen, edle Materialien, gedeckte Farben sowie moderne Einbaumöbel, kombiniert mit einer prominenten Natursteinwand, die Bezug zum Exterior nimmt und ausgewählte Holzmöbelstücke sorgen für eine ausgeprägte Harmonie.
The task was to create a spacious and yet communicative house for a small family, in which people do not get lost, but meet and (if desired) hear and see each other.
The urban location of the property led to another task: Berlin-Dahlem is a district that is characterized by a lot of green space with broad front garden zones and a wonderful, existing trees. Thus, the house needed to be in contact with its surroundings and still offer space for privacy.
In order to satisfy the desire for a communicative house, a design was created in which a generous double-volume with a gallery is positioned in the centre of an L-shaped building form. The two building components that meet here open up towards the garden and thus allow not only a view of the greenery, but also a view from the "children's wing" to the "parents' wing" or from the kitchen to the living room and vice versa. From all areas one can reach each other by eye contact or verbally via the airspace.
The façade of the building was divided into two layers, consisting of a glass-ceramic core and white plastered wall panels that "float" at a distance of 100 cm in front of the inner shell. These give the occupant a sense of security while at the same time - due to their distance from the glass façade - they allow light into the building's interior. Through this principle, the building also shows a certain openness towards the street without the need to feel observed inside.
The wide projecting roof overhang provides shade in summer and visually closes off the second building envelope. The space between the glass façade and the wall panels provides space for shady and rain-protected seating outside. The combination of the reflecting glass level and the white surfaces "floating" in front of it gives the building a modern but also playful appearance.